نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی/ حمایت از کسبوکارها تا پایان شرایط اضطرار ادامه دارد
اتاق ایران: زمان ملی شدن انجمن تجارت الکترونیک فرا رسیده است
اتمام حجت انجمن سیمان با دولت/ صنعت تاب قطعی برق را ندارد!
گزارش تحلیلی مستربلیط از پروازهای تهران مشهد در سال ۱۴۰۴
سه برابری شدن صادرات خدمات | اگر مداخلات غیرضروری کاهش یابد بازار مثبت میشود
گمرک واردات این نوع برنج را ممنوع کرد
روایت وزیر صمت از سودجویان آسیب فولاد مبارکه در جنگ | فولاد مبارکه نماد «فولاد ایران» است
وضعیت بازسازی صنایع آسیب دیده کشور پس از جنگ / فرآیند بازسازی فولاد مبارکه و فولاد خوزستان چگونه است؟
سرمایهگذاری ۵ همتی برای خودکفایی در دارو و تجهیزات پزشکی
پشتپرده توقف ثبت سفارش موبایل / موبایل ارزان می شود؟
مدیریت هوشمند منابع مالی، موتور محرک بازگشت تولید در فولاد مبارکه/ از مدیریت نقدینگی تا تأمین مالی بازسازی، روایت پشتیبانی اقتصادی فولاد مبارکه در روزهای بحران
حذف تعرفه ۸۷ درصد ردیفهای تجاری بین ایران و اوراسیادر حالی که دولت، ماینرهای غیرمجاز را مقصر اصلی خاموشیها معرفی میکند، یک استاد دانشگاه صنعتی شریف تأکید دارد که مصرف برق این دستگاهها سهم ناچیزی در بحران دارد و آنچه کشور را به مرز خاموشی کشانده، فساد، مدیریت ناکارآمد و قیمتگذاری ناعادلانه برق است.
یک نماینده مجلس با انتقاد از بزرگنمایی تأثیر تغییر ساعت رسمی بر ناترازی برق، تأکید کرد که این اقدام تنها هزار مگاوات صرفهجویی به همراه دارد، در حالی که کمبود برق کشور به ۳۰ هزار مگاوات میرسد. او معتقد است دولت به جای تمرکز بر تغییر ساعت، باید به مسائل اصلی مانند شبکههای فرسوده، نیروگاههای کمبازده و ماینرهای غیرمجاز رسیدگی کند.
شاهد مدیرعامل یکی از واحدهای تولیدی فعال در صنعت غذایی کشور گفت: مستقیم یا غیرمستقیم برای حدود ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کردهایم. اگر واحد من بسته شود، آسیب فقط به من وارد نمیشود، بلکه ده ها خانواده در این شهر محروم آسیب میبینند. در حال حاضر، سیاست مدیریت مصرف انرژی باعث شده تولید ما محدود شود. برخی روزها فقط دو شیفت کاری در هفته داریم. این شرایط نه تنها تولید ما را کاهش داده بلکه باعث بیکار شدن تدریجی نیروهای کار ما شده است.
ناترازی برق در تهران و دیگر کلانشهرها، تابستان ۱۴۰۴ را با چالش خاموشیهای مکرر همراه کرده است. در این شرایط، اطلاع از جدول قطعی برق و بهرهگیری از ابزارهای دیجیتال، به ضرورتی اجتنابناپذیر برای شهروندان تبدیل شده است.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در زمینه تولید و عرضه بنزین با پایه سوخت زیستی (بیواتانول) توافقنامه امضا کردند.
قطعی های گسترده برق زندگی و کسبوکار مردم را تحتتأثیر قرار داده، اما دولت همچنان در سکوت و بیبرنامگی مطلق به سر میبرد. در حالی که زیرساخت های لازم برای تأمین پایدار انرژی فراهم نشده، کسبه ناچارند با صرف هزینههای گزاف برای خرید یا اجاره ژنراتور، چرخ اقتصاد خرد خود را بچرخانند. نبود سیاستگذاری دقیق، فقدان مدیریت بحران و بیتوجهی به هشدارها درباره کمبود انرژی، نتیجهای جز افزایش فشار اقتصادی بر مردم و گسترش نارضایتی عمومی نداشته است. این خاموشیها، نشانهای واضح از ناکارآمدی دولت در مدیریت منابع حیاتی کشور است.
در شرایطی که خاموشیها به چالشی روزمره تبدیل شده، فعالان صنفی و صنعتی مجبور به استفاده از ژنراتور برق هستند. قیمت ژنراتورها از ۶۰ میلیون تومان تا ۸ میلیارد تومان متغیر است، اما مهمترین مشکل آنها نه قیمت، بلکه هزینه سرسختکننده سوخت است.
وزارت برق عراق اعلام کرد به دلیل کاهش شدید واردات گاز از ایران، تولید برق این کشور حدود ۳۵۰۰ مگاوات کاهش یافته است.